Попри всі негативні наслідки Covid-19, криза, яку він спричинив, стала позитивним рушієм розвитку інновацій робочого місця.
Інновації робочого процесу вже не є явищем, характерним суто для американського суспільства або якоїсь окремої нації. Це вивільнення нових можливостей організації та виконання роботи глобального масштабу. За даними опитування консалтингової компанії BCG, з вибіркою 12,000 працівників в різних секторах економіки, 75% опитаних зазначили, що протягом перших кількох місяців пандемії вони змогли зберегти або підвищити продуктивність своїх індивідуальних задач та 51% респондентів відповіли, що вони змогли зберегти або поліпшити свою продуктивність у командних задачах.
Джозеф Шумпетер стверджував, що кризи є фундаментом для інновацій та підприємництва. Період великої депресії 1930-х років, коли чверть робочої сили США була безробітна, також був періодом найшвидшого росту продуктивності праці та підприємництва в американській історії. Теперішня криза не є виключенням. Інновації, розроблені під час криз, є "дизрапторами", які запускають нові технології, переробляють існуючі галузі та породжують цілком нові етапи економічного зростання.
За результатами іншого дослідження компанії Deloitte: 61% керівників у світі та 63% в Україні визначили трансформацію робочих процесів як пріоритет на наступні 3 роки. Треба зауважити, що цей показник зріс вдвічі від початку пандемії. Очевидно, що в умовах економічної турбулентності не всім буде вистачати ресурсів для інвестицій у нові навички, навчання працівників чи автоматизації бізнес процесів. Однак ті компанії, які проінвестують - можуть стати переможцями у довгостроковій перспективі.
Локдаун легітимізував способи роботи, які ми раніше вважали не продуктивними в глобальному масштабі. Наприклад, спростував припущення, що за людьми постійно потрібно спостерігати фізично, щоб досягти їхньої максимальної продуктивності. Протягом тривалого часу компанії з культурами віддаленої роботи, такі як GitHub, Zapier, InVision відрізнялись своєю продуктивністю. Недивно, що все в тому ж дослідженні Deloitte: 7 із 10 керівників відзначили, що перехід на віддалену роботу позитивно вплинув на добробут їхніх співробітників.
Віддалена робота вже не є нішевою - вона скрізь. В 2019 році американська компанія Zapier проводила опитування спеціалістів, які працюють дистанційно з метою виявити, що було ключовим вибором для них працювати саме віддалено. 42% опитаних відповіли, що вони найпродуктивніші працюючи вдома, порівняно з трохи менше третини (32%), які вважають, що вони продуктивніші в офісі. Серед найпоширеніших причин, через які люди хочуть працювати вдома опинились:
- заощадження грошей
- гнучкість вибору робочої локації
- можливість проводити більше часу з родиною
- краща продуктивність вдома
З моменту закриття офісів і введення обмежень окремі команди і компанії почали пошук нових способів взаємодії та креативних способів співпраці заради збереження своєї діяльності. Пандемія довела те, що ми і так знали раніше: підприємці, компанії та окремі працівники, які сприймають зміни як необхідність та пристосовуються до нових умов, технологічних рішень зможуть рости та розвиватись у майбутньому, щодалі віртуальнішому, світі.
Наслідки пандемії корона вірусу вже призвели до економічної та соціальної криз глобального масштабу, але також створили безпрецедентну можливість: провести найбільший у світі експеримент з переосмислення робочого місця. Відомий економіст Крістофер Фрімен стверджував, що темпи інновацій насправді відносно постійні - інновації творяться під час криз та впроваджуються в міру відновлення економічних умов.
Сьогодні країни світу є частиною глобальної інноваційної системи. Одні організації фокусуються на дослідженні та пошуку інновацій, інші впроваджують їх одні з перших та отримують винагороду "першопрохідця". Проте ця криза подарувала унікальну можливість, яка трапляється раз у житті - сфокусувати зусилля багатьох організацій на перевинаходженні робочого місця. Враховуючи дані росту продуктивності праці для дистанційних працівників впровадження інновацій робочого місця дозволить компаніям ставати більш конкурентоспроможними в періодах економічної нестабільності та покращити добробут їхніх працівників.
Євген Клименко
Викладач на програмах бізнес-освіти Київської школи економіки
Джерело: https://biz.censor.net/m3239931